Co se děje když praskne trubka?

O tom, že se k vám domů do kohoutku dostane voda vodovodem ani není třeba vodním strážcům vykládat, to asi všichni víme. Ale o tom, co se stane, když vodovodní řad (tak se správně nazývá vodovod) praskne, už bychom si něco říct mohli. Jak vlastně zaměstnanci vodáren zjistí, že se někde něco pokazilo a co všechno musí udělat, aby závadu odstranili? O tom se dočtete na následujících řádcích.

Automatické hlášení poruch i telefonáty od obyvatel města

Vodovodní řad může prasknout z mnoha příčin. Z těch nejčastějších můžeme jmenovat korozi (neboli zreznutí a tím pádem zeslabení) materiálu, ze kterého je potrubí vyrobeno, další obvyklou příčinou je pohyb půdy (například v zimě, když hodně mrzne), vliv mají i různé otřesy, třeba ze staveb v okolí vodovodů nebo mechanické poškození potrubí (občas se stane, že nepozorný bagrista zavadí o vodovodní trubku).

Pokud už se tedy stane, že potrubí praskne, voda začne stříkat ven, je totiž v trubkách pod tlakem. Stříkající voda pak vytéká na povrch, a často síla vody poškodí silnici nebo chodník, pod kterými vede. Při poruše velkých potrubí, tak zvaných hlavních přivaděčů, pak dokonce voda tryská i několik metrů vysoko.

Centrální dispečink PVKNa důležitých úsecích vodovodů jsou nainstalovaná čidla, která neustále měří tlak a průtok v potrubí. Údaje ze všech těchto důležitých míst pak sleduje počítač, a pokud se někde sníží tlak a zvýší průtok, dispečer okamžitě dostane varování, že se něco děje. Dispečeři jsou lidé, kteří 24 hodin sledují a řídí provoz celé vodovodní i kanalizační sítě, můžou přes počítač na dálku ovládat různá zařízení a monitorují všechny poruchy.

Automatické hlášení přes počítač je tedy jedním ze způsobů jak se lze o poruše dozvědět. Druhým způsobem je hlášení od obyvatel města, kteří vidí, že na ulici vytéká voda a poruchu po telefonu ohlásí.

Za rok se v Praze stane okolo 4 500 poruch na vodovodní síti a okolo 4 000 poruch v kanalizační síti.

Výjezd zákrokové služby

O problému už tedy víme, ale co dál? Když dostane dispečer hlášení o poruše, vyšle na místo tzv. zákrokovou službu. To jsou lidé, kteří zhodnotí, o jak závažnou havárii jde, prozkoumají místo, kde voda uniká. Zjistí, zda je poškozena silnice a podle mapy najdou nejbližší uzávěr, kterým vodu uzavřou.

Pokud je poškozena silnice, musí se místo označit, aby se auta místu vyhnula, v případě velkých poruch je možno silnici i úplně uzavřít. Všechna tato omezení na silnicích se okamžitě hlásí na linku 112, aby policie, záchranka i hasiči o uzavírkách věděli.

Když je místo havárie zabezpečeno, může přijít na řadu oprava. V mnoha případech není úplně jasné, ve kterém místě potrubí prasklo, musí tedy přijet diagnostik. Ten má přístroj, kterým dokáže zjistit přesné místo, kde se prasklina nachází. Díky tomu pak stačí udělat výkop jen v místě poruchy. V případě, že se jasné, kde prasklina vznikla (např. je přímo vidět), diagnostik není na místě potřeba.

V místě poruchy je potřeba odkopat okolní zeminu. Vyřízne se poškozená část potrubí a vymění se za novou. Následuje zasypání díry a případná oprava povrchu (silnice, chodníku apod.). Než se voda opět pustí do potrubí, musí se udělat tzv. proplach, který vyplaví nečistoty vzniklé při poruše. Po proplachu se také dělá odběr vzorku vody a v laboratoři se vyhodnotí, že je voda zdravotně nezávadná. Teprve potom je možné obnovit dodávky vody.

Náhradní dodávky pitné vody

Náhradní zásobování vodou - cisternaA jak tedy doma poznáme, že se někde stala porucha? Jednoduše. Pokud bydlíte v území, které je vodou zásobováno právě z poškozené části vodovodního řadu, přestane vám téct voda. V takovém případě jsou pak do ulic přistaveny cisterny s pitnou vodou, ke kterým si můžete s kbelíkem přijít vodu nabrat, říká se tomu náhradní zásobování vodou. Na www.pvk.cz si můžete najít informace o tom, jak dlouho bude odstávka vody trvat a kde najdete nejbližší cisternu. V některých případech se používá náhradní zásobování vodou balenou ve 2 l sáčcích, které se dodávají např. do domovů seniorů nebo pro tělesně postižené, tedy tam, kde si lidé nemohou pro vodu k cisterně sami dojít.

Pokud se vám tedy stane, že z ničeho nic přestane téct voda, nepanikařte. Na opravě se už jistě pracuje :-).

Na závěr ještě důležitá telefonní čísla, kam můžete volat vy, nebo rodiče, když vidíte někde na ulici vytékat vodu nebo vám voda doma přestane téct:

Zákaznická linka PVK - 601 274 274 nebo 840 111 112

Všechny potřebné informace pak najdete i na www.pvk.cz.


Mohlo by tě zajímat

Mohlo by tě zajímat

PF 2020

vydáno 19.12.2019
celý článek

H2O a pastýřové snů

vydáno 13.12.2019
Kdo by je neznal. H2O, neboli Hugo, Hubert a Ofélie – známá parta z knížek H2O a tajná vodní mise, H2O a poklad šíleného oka a nově také ze třetího pokračování H2O a pastýřové…
celý článek

Vodní strážci pátrali v zemědělském muzeu

vydáno 8.11.2019
Podzimní akce Klubu vodních strážců, s podtitulem „K prameni řeky Tanaku“, se letos konala v Národním zemědělském muzeu. A bylo to dobrodružství plné zábavného poznání…
celý článek

Pozvánka na akci klubu - K prameni řeky Tanaku v Národním zemědělském muzeu 3.11.2019

vydáno 9.10.2019
, Na akci je nutná REGISTRACE Registrace probíhá do středy 30. října 2019.
celý článek